• Vedecké poznatky o mentálnej aritmetike
      • Vedecké poznatky o mentálnej aritmetike

      • 10.05.2019 08:38
      • Zaujíma vás, ako prebiehali pozorovania detí, ktoré sa venovali mentálnej aritmetike a aké dosiahli výsledky?
      • Michael Frank zo Stanfordskej univerzity a David Barner z Californskej univerzity pozorovali v Indii spôsob rozvoja intelektuálnych zručností u detí prostredníctvom mentálnej aritmetiky a mechanickej pômocky Abakus (počítadlo). Chceli porozumieť predovšetkým tomu, ako si deti dokážu udržať vizuálny prehľad všetkých stĺpcoch počítadla, pričom väčšina ľudí má problém predstaviť si súčasne 3 a viac stĺpcov. 

         

        V prvom experimente pozorovali deti, ktoré sa počas jedného roka učili fyzicky počítať na počítadle Abakus. Až po roku začali tieto deti vykonávať jednotlivé aritmetické výpočty na mentálnej úrovni, pomocou vizualizácie.Úlohou detí bolo vykonávať matematické operácie s 3 a 4cifernými číslami. Pre mnohé z nich to bol problém, pretože si v ich mysliach vedeli predstaviť "len" 3 alebo 4 stĺpce počítadla. 

         

        V druhom experimente vedci urobili štúdiu s deťmi, ktoré mali dokonale zvládnutú techniku mentálnej aritmetiky. Bola zvýšená náročnosť matematických operácií. Deti mali počítať príklady a súčasne počas toho počúvať rozprávku o Alibabe a štyridstiacich zbojníkoch, pričom mali opakovať každé slovo príbehu (úloha zameraná na sluch) a klepať prstom po stole (úloha zameraná na motoriku).  Tieto doplnkové úlohy zamerané na sluch a motoriku brzdili proces mentálnej aritmetiky, no deťom sa aj  napriek tomu podarilo vypočítať príklady. Úlohy na sluch zvládli lepšie ako úlohy na pohybovú aktivitu.

         

        Pre študentov Californskej a Standfordskej univerzity, ktorí nikdy netrénovali mentálnu aritmetiku, bolo splnenie zadania so zložitými aritmetickými výpočtami počúvajúc príbeh priam nemožné! 

      • Naspäť na zoznam článkov